Lázár: „Hetekre lesz szükség” – vihar utáni összeomlás a MÁV-nál

Megosztás

“Vasútikatasztrófa-sújtotta területté” nyilvánította hétfőn a MÁV-csoport a fővárost és a Balaton térségét, miután a rendkívül erős vihar országszerte súlyos károkat okozott a vasúti infrastruktúrában. A helyreállítási munkálatok keddig is, de akár tovább is elhúzódnak, ezért a társaság arra kéri az utasokat, hogy aki teheti, tervezze át utazását Volán-buszra, vagy halassza későbbre.

A hétfői orkánerejű szél, amely helyenként 100-130 km/h-nál is erősebb széllökésekkel söpört végig az országon, pusztító nyomot hagyott a magyar vasúthálózaton. Tövestül kicsavart fák és embernagyságú ágak zárják el szerte az országban a sínpályákat, míg a felsővezetékeket tartó oszlopok kidőltek. Az esővíz több helyen alámosta a pályatestet, és számos vonat ütközött a vágányokra dőlt fákkal. A vihar olyan erős volt, hogy egy időre leállt miatta a ferihegyi repülőtér is.

Hétfőn a balatoni, győri, váci, veresegyházi, lajosmizsei, egri és szegedi vonalakon autóbuszokkal biztosították az eljutást. A ceglédi és újszászi vonalon, valamint Pécs és Szekszárd térségében, illetve a Szeged-Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosoknál akadozott a közlekedés. Az Országos Haváriaközpont a teljes MÁV-busz flottát bevette, hétfő délután több mint 150 busz szállított utasokat.

Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden közzétett Facebook-videójában elmondta, hogy van olyan vasútvonal, ahol hetekre lesz szükség a közlekedés helyreállításához. A miniszter szerint páratlanul nehéz éjszakán van túl a MÁV-Volán csoport, egész éjjel tartott a viharkár elhárítása. Példaként a balatonfüredi vonalat említette, ahol óriási problémákkal küzdenek. “Nem ígérhetjük, hogy ma minden vonalon újraindul a közlekedés. A villamosított pályákon lehet, hogy napokra, és lesz, ahol hetekre lesz szükség ahhoz, hogy helyreálljon a közlekedés” – fogalmazott.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója kiemelte, hogy kollégái még az éjszakai órákban is megfeszített tempóban dolgoztak a zavartalan közlekedés mielőbbi biztosításáért. Munkájuknak köszönhetően az érintett vasútvonalak többségén már kedd hajnalban menetrend szerint indult a vonatforgalom. A HÉV-vonalakon szintén megindult a menetrend szerinti közlekedés, bár a veresegyházi vonalon Vác felé továbbra is pótlóbuszok közlekednek, és a szobi vonalon Göd és Vác között csak egy vágányon haladnak a vonatok, ami 15-50 perccel megemeli a menetidőt.

Újabb viharok közelednek

A helyreállítási munkák közben újabb meteorológiai kihívás érkezett: kedden reggel ismét csapadékmező vonult be a Dunántúlra. Az Időkép előrejelzése szerint kedden több hullámban érkeznek zivatarok a Dunántúl felől, amelyeket viharos széllökések, felhőszakadás és jég is kísérhet. Különösen délután várhatók heves zivatarok az Alföldön, ahol akár 90-100 km/h-s széllökés, 2-3 centis jég és 30-50 milliméternyi csapadék is előfordulhat, miközben a hőmérséklet a 35 fokot is elérheti.

A HungaroMet kedd éjfélig elsőfokú, citromsárga riasztást adott ki felhőszakadások veszélye miatt az ország északi része kivételével mindenhova, mivel az intenzív záporokból rövid idő alatt 25-30 milliméternél több csapadék hullhat. A déli országrészre másodfokú figyelmeztetést adtak ki a hevesebb zivatarok miatt, keletre és délkeletre pedig akár piros jelzést is kiadhatnak az erős szélrohamok veszélye miatt.

A hétfői vihar 1500 vonatot és 800 ezer utast érintett, ugyanakkor Lázár János hangsúlyozta, hogy a legfontosabb, hogy emberi egészségben és életben nem esett kár. A vezérigazgató büszkeségét fejezte ki amiatt, hogy munkatársai elhivatottan, szakmai alázattal azonnal a helyszínre érkeztek, még akkor is, ha saját otthonuk is kárt szenvedett.

Kapcsolódó cikkek